Élvezd a tekerést
2004.08.23. 15:06
Tekerés közben testsúlyunk nagy része a hátsó felünkre, és ezen keresztül a nyeregre koncentrálódik, de a csukló, az alkar és a váll is komoly terhelésnek van kitéve, főleg sportosabb (előredőlős) testhelyzet esetén vagy rossz útviszonyoknál. A kézre ható terhelés optimalizálása három összetevőből áll: a megfelelő méretű kerékpárból, bizonyos részek (nyereg, nyeregszár, kormányszár, kormány, markolat) helyes beállításából és egy jó rugós villából.
A teleszkóp vagy rugós villa
Hogy mire is alkalmas egy ilyen jószág? Csökkenti az út egyenetlenségeiből származó rezgéseket, kisimítja a "huplikat", ezáltal stabilabbá teszi a bringát, és csökkenti a karokra nehezedő terhelést. Ha a bringánk merev villás, első körben érdemes egy olcsóbb (10-35 ezer forint), de jó minőségű teleszkópra beruházni. Ezek általában egyszerű felépítésűek (csak egy rugó és egy egyszerű elasztomeres csillapítás található bennük), és szinte semmilyen extra karbantartást nem igényelnek.
Ha komolyabb modellre vágyunk, érdemes egy olajcsillapításos változatot kiszemelni (40-70 ezer forint). Ezeket ajánlott félévente szakszervizben átnézetni, mivel itt a megfelelő karbantartás nagy szerepet játszik. A levegős villákat (70 ezer fölött) csak azoknak ajánljuk, akiknek igazán számít a súly, és nem riadnak vissza a technikai alapok elsajátításától.
Kormányszár
A kerékpárokon általában fix hosszúságú és dőlésszögű stucnikat (kormányszár a szakzsargonban) találhatunk. Nagyon fontos, hogy ezek mérete a testmagasságunknak és karhosszunknak megfelelő legyen. Mivel a kényelmes testtartás csak menet közben alakul ki, nehéz egy rövid felülés, esetleg próbakör alatt kitalálni, hogy jó lesz-e. Megoldást jelent a problémára egy jó minőségű, állítható kormányszár, amelynek dőlésszöge, és ezáltal hossza is állítható. Ezeket általában egy vagy két imbuszkulccsal menet közben is fazonra igazíthatjuk, ha van némi műszaki érzékünk.
Kormány, kormányszarv és kormánymarkolat
Válasszuk az ízlésünknek és kerékpározási szokásainknak megfelelőt. Sportosabb felhasználáshoz egyenes kormányt kormányszarvval, túrásabb bringázásnál hajlított kormányt szarvval vagy anélkül. A markolaton nem érdemes spórolni, még a legkényelmesebb géles darabok ára sem igen haladja meg a 2500 forintot.
Mire figyeljünk: - a kormány ne legyen se túl széles, se túl keskeny; - passzoljon a színük a bringához.
Fejvédő
A kerékpáros ruházatok közül a legfontosabb darab. Míg a többi termék elsősorban a komfortérzetünket növeli, a fejvédő életet menthet. Köszönhetően a piaci igények növekedésének, napjainkra formát, színt, méretet tekintve igen széles a választék, mindenki találhat az ízlésének, stílusának megfelelőt.
Mire figyeljünk: - a lehető legjobban passzoljon a fejünkre a fejvédő szivacsok és megfeszített pántok nélkül; - meghúzott szíjakkal és tarkópánttal kényelmes viselet legyen, jól szellőzzön; - becsatolt, fejre igazított állapotban ne tudjuk levenni a fejünkről.
Szemüveg
Nemcsak divathajszolás és az erős UV sugárzás miatt ajánljuk a szemüvegeket kerékpározáshoz, hiszen akkor télen nem lenne fontos egy kényelmes a szemet széltől óvó "üveg" rendszeres használata. Inkább kiemelném a bogarak illetve a vékony faágak szemet ingerlő hatását, mint szemüveghordásra ösztönző tényezőt.
Mire figyeljünk: - kényelmes legyen, ne lötyögjön a fejünkön; - a túl koszos szemüveg balesetet okozhat.
Nyergek
Legfontosabb azt eldönteni, hogy milyen stílust képviselünk, hogy milyen testtartásban ülünk a kerékpáron. Sportosan (nagyon előredőlve), túrázósan (enyhén előredőlve), vagy "lazán" (teljesen függőleges felsőtesttel). Ha megvan a testtartás, választhatunk hozzá ülést.
Mire figyeljünk: - sportos felhasználásra keskeny nyereg javasolt; - a túrázók szélesebb, kényelmes ülést vegyenek; - aki túlsúlyos, ritkán ül a bringára és akkor is csak rövid távra, nekik széles, puha nyerget ajánlunk.
Cipő
A kerékpározáshoz kifejlesztett, SPD rendszerű (talpra szerelhető pantenttal a pedálhoz rögzíthető) cipőkből is széles a választék. A szolid megjelenésű, elérhető áru utcai viseletre is alkalmas, kerékpáros lábbelitől a legspeciálisabb felhasználásra tervezett versenycipőkig mindent lehet kapni. Ha eldöntöttük, hogy végre lecseréljük puha talpú, ám divatos lábbelinket egy igazi kemény talpú bringás cipőre, a következő dolgokat tartsuk szem előtt: - felhasználási területnek (országút, mtb-sport, mtb-túra) és ízlésünknek megfelelő cipőt válasszunk; - ha még nincs SPD pedálunk, akkor is érdemes hozzá kompatibilis cipőt venni, ugyanis az SPD cipők hagyományos pedállal is jól használhatók, és felépítésüknek, illetve a talp anyagának köszönhetően vádlink, talpunk nem fárad majd el annyira, mint egy puha talpú cipővel.
Táskák
Ha gyakran kirándulsz, nagyon hasznos lehet a kormánytáska, a hátizsák. Belefér minden hasznos dolog, és ráadásul vízhatlan, jól szellőzik, könnyű viselet és könnyen kezelhető: egy mozdulattal a kormányra tehető.
Ruházat
A kerékpározás komfortfokozatát növelő termékkörbe tartoznak a ruhák. Anyaguk, szabásuk "ülő" pozíciót feltételez használójától. Nedvességelvezető anyag, strapabíró szövéssel, zsebek a háton, cipzár a nyakrészen, bélés a nadrágban. Ezek azok az apró részletek, amelyek megkülönböztetik a bicajos ruhákat a hétköznapi viseletektől.
Mire figyeljünk: - A testhezálló méretre.
|